Madblogstoppen

fredag den 10. februar 2012

Grøntsagsgratin med spinat og gedeost

Jeg er vokset op med høns i baghaven - Danmarks mest priviligerede høns! Min mor er allergiker og tålte derfor ikke husdyr, hvilket førte til en stor kærlighed for de 8 høns i baghaven, som blev navngivet hver og én: Brunehilde (fordi dens æg var brune), Lysemarie (fordi den lagde lyse æg), Tyrkey (fordi den lagde monster æg), Trine (fordi jeg godt kunne lide navnet), Ingeborg (efter min kære farmor) ja - og så tre andre navne, som jeg i løbet af årene har fortrængt!

Min bror og jeg fodrede hønsene hver dag med mælkebøtter og særudvalgte madrester og min far satte dem på pinden hver aften. Resultatet: de mest fantastiske, økologiske æg jeg nogensinde har smagt!


Æg er en super næringsrig fødevare, som du roligt kan spise med god samvittighed! Æggets kvalitet er dog stærkt afhængig af hønens opdræt, hvilket kan bestemmes ud fra æggeblommens farve. Er æggeblommen lysegul, er det tegn på næringsfattig opdræt, eftersom gule og røde karotenoider i foderet oplagres i æggeblommen. Derfor køb altid økologiske æg fra fritgående høns!

Æg er som sagt en næringsrig fødevare, som indeholder alle essentielle næringsstoffer, på nær C-vitamin. I æg finder du altså A, D, E, K, forskellige B-vitaminer samt mineralerne jern, zink og selen. Æg indeholder desuden protein af høj kvalitet, og er dermed en vigtig kilde til muskelopbygning.

Du kan altså roligt spise æg dagligt, og med god samvittighed og fråde om munden nyde denne grøntsagsgratin:



Ingredienser
8 æg
3 spsk græsk yoghurt (2 %) NB! Udelades hvis du er laktoseintollerent
2 dl mælk (soyamælk eller laktosefri mælk, hvis du er laktoseintollerent)
Finthakkede krydderurter (jeg brugte basilikum, men du kan sagtens bruge andet, f.eks. persille, dild, koriander eller hvad du foretrækker)
1 dl revet fennikel
1 finthakket løg
3 fed hvidløg - finthakket/presset
1/2 eller 1 finthakket chili (alt efter hvor stærkt du foretrækker maden)
100 g gedeost i små stykker
1/2 blomkålshovede i små stykker og stilke
2-3 finthakkede gulerødder
3 håndfulde spinatblade - evt hakket i mindre stykker
Salt (ca 2 tsk) og peber (1-2 tsk - alt efter smag)
Frisk timian
Evt cheritomater til at toppe med

1. Pisk æggene
2. Tilfør yoghurt og mælk og pisk blandingen
3. Tilfør chili, hvidløg, salt og peber - pisk blandingen
4. Tilfør krydderurt, fenikkel, løg, gedeost, gulerødder, blomkålsstykker- og stilke smat spinatblade.
5. Hæld blandingen op i et ildfast fad. Top med frisk timian og evt halve cheritomater
6. Bages i ovnen ved 200 grader i 30-45 min (så snart gratinen er fast og lysebrun i kanterne)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar