Madblogstoppen

lørdag den 14. januar 2012

Vintermos

Jeg elsker rodfrugter! Selleri, jordskokker, gulerødder, rødbeder og pastinakker - de har en fantastisk sød smag, som kan tilberedes på et utal af måder og til alle former for kød - med stor succes.

Min kæreste, som er fantastisk i et køkken, lavede et udsøgt måltid til mig i fredags. Blandt det lækre tilbehør havde han lavet en mos af jordskokker, pastinakker, gedeost og persille. Den smagte fantastisk, men grundet jordskokkernes brune farve, så den ikke særlig tiltalende ud.

Jeg går som sagt meget ind for farverig, flot, lækker og sund mad, og tænkte derfor at jeg måske kunne lave min egen version af mosen.

                         Rodfrugtmos med jordskokker, selleri og gulerødder

Jeg valgte at bruge:

Knoldselleri (fordi jeg ikke kan få nok selleri!)
4-5-6 Jordskokker afhængig af størrelse (uden skræl)
2-3 Gulerødder
Et løg,
4 hvidløg,
Et par stilke frisk timian
Lidt frisk chili 
Gedeost
Salt og peber

1. Start med at skrælle gulerødder og skær skrællen af jordskokker og selleri.
2. Skær dem i store tern og kog dem med løg, hvidløg, chili og timian.
3. Prik i rodfrugterne, og så snart gaffelen kan gå igennem, hælder du dem i blenderen/foodprocessoren og blender dem med gedeost, salt og peber - tilsæt alt efter smag og behag.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar