Madblogstoppen

tirsdag den 31. januar 2012

Kikærte frikadeller

Kikærter er en bælgfrugt, som stammer fra Mellemøsten. De er super proteinholdige og indeholder desuden kostfibre, mono- og polyumættede fedtsyrer, samt gavnlige vitaminer og mineraler, særlige vitamin A, B og C og kalium.

Der findes et væld af tilberedningsmuligheder når det kommer til kikærter, og jeg er kun lige gået i gang med at eksperimentere. I dag prøvede jeg at lave kikærtefrikadeller; noget jeg har villet længe, men som aldrig er blevet til noget fordi jeg i stedet har tyet til kød.

Opskriften er nem og lige til at gå til, og du kan, alt efter hvor meget tid du har til forberedelse og tilberedning, selv bestemme om du vil sætte kikærterne i blød natten over og koge dem på dagen, eller om du køber forkogte kikærter på dåse (det første er at foretrække).



Ingredienser (3-4 personer)
200 g udblødte og kogte kikærter
2 æg
Krydderurter, enten basilikum, koriander, citronmelisse eller hvad du nu foretrækker (jeg brugte basilikum - en hel plante fordi jeg elsker smagen)
Saft fra en økologisk citron - evt skal fra den halve citron
1-2 røde peberfrugt (evt. bagt i ovnen med lidt olivenolie over i 20 min v. 175 grader)
2 gulerødder
Olie - lidt på gefühl (nok omkring 4-5 spsk)
2-3 håndfulde havregryn
2 fede finthakkede hvidløg
1/2 finthakket chili
Salt og peber

1. Kikærterne, som både er blevet udblødt natten over og dernæst kogt (eller kikærterne fra dåsen) blendes med æg, olie, citronsaft-og skal,  chili, hvidløg og krydderurter.
2. Tilsæt dernæst de røde peberfrugter, som enten har været bagt i ovnen, eller er friske (har du bagt dem i ovnen, så husk og fjern så mange sten du kan) og blend det hele.
3. Tilsæt gulerødder, havregryn og smag til med salt og peber.
4. Blend det hele godt, så det føles sammenhængende.
5. Form frikadellerne med to skeer i den størrelse du ønsker.
6. Bages midt i ovnen ved 200 grader i 20-30 minutter - alt efter frikadellernes størrelse og ovnens kvalitet (frikadellerne skal hænge sammen og føles faste).
7. Pep frokosten op med paprika-chilidip og tøseboller/selleriboller/blomkålsboller eller server kikærte frikadellerne til middag sammen med en fuldkornssalat.


Dagens frokost: Kikærte frikadelle med paprika-chili dip og en selleribolle

Ingen kommentarer:

Send en kommentar