Madblogstoppen

mandag den 18. november 2013

Laktosefri cookie dough is

Jeg fandt for nyligt ud af, at jeg jeg ikke kan tåle for store mængder laktose. Det betyder, at jeg skal holde mig fra meget laktoserige mælkeprodukter, såsom mælk, youghurt, cream cheese, fløde... og is!

Hvad gør man så, for et liv uden Ben&Jerry's er for mig det værste jeg kunne forestille mig! Jamen så må man jo bruge de råvarer, som har grønt lys:
Isen, lavet på frosne bananer, soya yoghurt og/eller kokosmælk
Cookie dough lavet på æggehvide, sukrin, sukrin gold, peanutbutter, nøddemel kokossmør, vanille, kanel, kardemomme og chokolade stykker (70% eller 85 % hvis du elsker mørk chokolade som mig)

Lyder det godt? Tro mig, det er super lækkert!


Ingredienser (til 2 personer)

OBS! For det bedste resultat, laves cookie dough dagen i forvejen og sættes i fryseren, så dejen er fast.

Sund er fedt cookie dough:
1 dl pasteuriseret æggehvide
3 spsk Sukrin
2 spsk Sukrin Gold
1 tsk vanille pulver
1 tsk vanel
1 tsk kardemomme
1 knsp salt
2 spsk kokossmør (cosmoveda er uden kokossmag)
4 spsk peanutbutter
1 dl blendede cashewnødder
100 g grofthakket chokolade (f.eks. 70% fra Lindt Excellent)

Fremgangsmåde:
1. Pisk æggehvide, så det bliver luftigt og fyldigt
2. Tilsæt Sukrin og Sukrin Gold og pisk det sammen med æggehvide
3. Tilsæt vanille, kanel, kardemomme og en knsp salt og pisk
4. Smelt peanutbutter og kokossmør over vandbad, så det er bliver mere cremet
5. Bland æggehvideblanding med det cremede kokossmør og peanutbutter, samt cashewnøddemelet
6. Bland dejen godt. Den skal være fast og ikke flydende. Hvis ikke den er fast nu, så tilsæt mere cashewnøddemel
7. Vend til side chokoladestykkerne i
8. Sæt dejen på køl og efter et par timer, tager du den ud og ruller dejen ud til en tyk pølse på bagepapir.
9. Rul bagepapiret rundt om dejen og læg den i fryseren natten over
10. Når du har lavet isen, tager du dejen ud, skærer den i mundrette bidder og blander den i isen.

OBS! Tåler du ikke æg, kan du sagtens lave dejen uden. I såfald pisker du bare sukrin og sukrin gold med lidt kokosmælk og bruger samme fremgangsmåde. Evt blend nogle dadler i, for at få dejen til at hænge bedre sammen.

Sund er fedt is:
1 dl pasteuriseret æggehvide
1 spsk sukrin
3 frosne bananer
1 dl kokosmælk (alternativt soya yoghurt, hvis du vil skære ned på fedtet)
Revet citronskal fra 1/2 øko citron
1 tsk vanillepulver

Fremgangsmåde
1. Pisk æggehvide, så det bliver luftigt og fyldigt
2. Tilsæt Sukrin og pisk det sammen med æggehvide
3. Tilsæt vanille og citronskal og pisk
4. Blend ægghvideblanding med frosne bananer og kokosmælk (tilsæt evt mere banan, hvis du vil have isen mere fast)

OBS! Tåler du ikke æg, kan du sagtens udlade det. Så blender du bare frosne bananer med kokosmælk/soya yoghurt, citronskal og vanille.

Vidste du, at du kan følge mig på Instagram @livefralise og få daglig inspiration til, hvordan du booster din hverdagsmad - nemt og lækkert!

Du kan også finde Sund er fedt på Facebook: Sund er fedt


Ingen kommentarer:

Send en kommentar