Madblogstoppen

onsdag den 15. maj 2013

Verdens bedste chokoladekage

… Og jeg overdriver ikke!

Ingen hemmelighed: Jeg er en sukkergris – det har jeg vist nok sagt adskillige gange. Jeg er typen, der ikke kan gå ind i en bland selv slik butik (drømmer allerede nu om NAMNAM på Nørrebrograde) uden at komme ud med ½ kg slik (og her underdriver jeg) og et meget stort sukkerkick og kvalmaanfald 1/2 time efter… Dumt? Ja… Men, vi har vel alle vore svagheder, og det skal der også være plads til. Men jeg prøver altså at undgå det, og i stedet laver jeg mit eget NAMNAM til den ene gang om ugen, hvor jeg treater mig selv lidt.

Når jeg bager og laver snacks er det uden mel og sukker. Mine hovedingredienser er som regel  nødder, kokosmel og Fiber HUSK som erstatning for mel, kokosolie/mælk som fedt og sukrin, sukrin gold (fantastisk nyt alternativ til brun farin) og frugt (særligt banan og dadler søder meget som erstatning for sukker, samt mørk chokolade og ren vanille, kanel og allehånde og ekstra smagsforstærker og prikken over i'et.

Well, better get down to business...



Ingredienser (wellcome to heaven)
4 æg
100 g sukrin
50 g. sukrin gold
150 g mandler
50 g paranødder
200 g mørk chokolade (80 %)
1 dl friskbrygget økologisk kaffe
50 g kokosolie
50 g kokosmel
3 tsk Fiber HUSK
10 udstenede friske dadler
1 tsk vanille
1 tsk kanel
1 tsk bagepulver

Topping (hvilken type er du til):
1. Cocoa nibs (ren kakao) Eller
2. Smeltet lys chokolade med stevia eller
3. Lys glasur, lavet på sukrin melis

Fremgangsmåde:
1.     Svits mandlerne og dernæst paranødderne på en tør pande, så de bliver let markeret og varme
2.     Blend mandlerne og hak paranødderne groft. Sæt paranødderne til side i en skål.
3.     Skær dadlerne ud i små fine tern
4.     Mix mandelmelet med fiberhusk, kokosmel, vanille, kanel og bagepulver
5.     Smelt chokoladen over et vandbad og rør kokosolien i
6.     Pisk æggene godt og tilsæt sukrin og sukrin gold
7.     Hæld skiftevis den tørre blanding og chokolade/kokosolie-blandingen i. Tilsæt kaffe, dadelstykkerne og de hakkede paranødder og pisk det hele i et par minutter.
8.     Bag kagen ved 160 gr i en varmluftsovn i 30 minutter
9.     Når kagen er afkølet, så sæt den i køleskabet i minimum 2 timer og top med en af de tre slags glasur.

 
Server med frisk frugt og/eller Sund er fedt softice


Vidste du, at du kan følge mig på Instagram @livefralise og få daglig inspiration til, hvordan du booster din hverdagsmad - nemt og lækkert!

Sund er fedt er også på facebook: Sund er fedt

Ingen kommentarer:

Send en kommentar