Madblogstoppen

søndag den 5. august 2012

Power buns - Til den sultne atlet!

Power boller med spinat, frø, kerner og nødder... Power buns, der går lige "in the guns"!




Ingredienser

1/2 pakke gær
5 dl lunken vand
2 spsk rapsolie
2 tsk salt
1 spsk timian
Basilikumblade
1 håndfuld hørfrø
1 håndfuld solsikkekerner
1 håndfuld hakkede hasselnødder
100 gram helbladet spinat (jeg brugte optøet, frossen spinat)
2 tomater i tern
Rugmel
Sigtemel/anden finere mel
1 æg til pensling

1. Opløs gæren i vandet
2. Tilsæt olie, salt, timian, basilikumblade, frø, kerner, nødder og tomat tern
3. Tilsæt dernæst henholdsvis rug- og sigtemel (jeg tror jeg brugte 60 % rugmel og 40 % sigtemel). Du kan sagtens bruge andre former for mel, men jeg synes brødet smager bedst, hvis der kommer en finere melsort i
4. Lad dejen hæve, overdækket i minimum 1 time.
5. Form bollerne og læg dem ovenpå hakkede hasselnødder/mandler (eller andre nødder), pensl med æg og top med timian, hørfrø og solsikkekerner/græskarkerner
6. Lad bollerne hæve en halv time (overdækket)
7. Bages på midterste rille i 20 minutter ved 200 grader.

2 kommentarer:

  1. Hej Lise,

    Mums, de ser bare vildt lækre ud ;o)
    Hvor meget mel brugte du?

    Mange hilsner Hanne

    SvarSlet
  2. Hej Hanne,

    Jeg målte ikke undervejs, så jeg har faktisk ingen idé om det, andet et jeg sørgede for at komme mere rugmel i end sigtemel - dvs et delingsforhold der hedder 3/2. Tilfør mel indtil dejen slipper og kan æltes uproblematisk :-)

    SvarSlet