Madblogstoppen

søndag den 14. juli 2013

Rødbede juice

Jeg har endelig fået nalderne i en juicer, og nyder nu hver morgen min rødebede-ingefær juice og om aftenen kører jeg ofte en grøn juice, også med ingefær. Dette, både for at få rigeligt med antioxidanter og holde inflammation fra døren

For at det ikke tager lang tid at lave juicen om morgenen, klargør jeg den om aftenen ved at komme rødbeder, ingefær, fennikel og jordbær (4-5 stk) (eller 1/2 æble) i en frysepose. Om morgenen juicer jeg så alle ingredienserne og drikker den lige efter træning.





Hvorfor lige efter træning?
Fordi, du under træning nedbryder dine muskelfibre og/eller lægger stort pres på dit kardiovaskulære system, hvilket sætter kroppen i beredskab, for at den kan genopbygge sig stærkere. For at hjælpe denne proces på vej, og sikre at kroppen genopbygges i en stærkere tilstand og ikke forringet, har kroppen brug for byggemateriale (kulhydrat og protein) og antioxidanter (til at slukke inflammatoriske "ildebrande"). Det bedste du kan indtage lige efter træning er rødbedejuice med ingefær, da rødbede, foruden tonsvis af vitaminer, indeholder nitrit. Nitrit får dine blodårer til at udvide sig, så blodet kommer hurtigere ud til muskelcellerne med næring og "byggemateriale". Ingefær virker antiinflammatorisk og er dermed genialt at time i store mængder lige efter træning.


Ingredienser
2 økologiske rødbeder med skræl (sørg for at skylle og rense dem grundigt)
1/2 fennikel
4 jordbær
1/2 økologisk citron
50 g ingefær

Ingen kommentarer:

Send en kommentar